2011 är det nu !

Nu börjar jag lite smått att landa i verkligheten. Det har varit så himla mycket sen pappa somnade för gått.

Jag har varit med mamma nästan varje dag.
Söndag den 5 december var Sami mamma och jag på middag hos Carro och David. Väldigt god mat och trevligt hade vi. Vi följde även med och kollade när dom spelade bowling (pappa hade varit stolt över Carro).

På måndagen åkte vi till begravningsbyrån. Där bestämdes det att begravningen skulle bli den 28/12.
Tisdagen åkte vi och kolla i kyrkan och bokade församlingssalen för fikat.

Vi åkte även och hälsade på morfar en sväng. Terese och Tobbe blev skjutsade till Flottsbro för jobb.

Jag har även hunnit med att skjutsa och hämtat grannarna till/från Silja terminalen.
Söndagen den 12/12 kom mamma brorsan och hans barn hit och käkade middag.

Hela Lucia veckan var Sami hemma med feber och förkylning. Jag passade på att hjälpa mamma och handla julklappar.

På onsdagkvällen kom prästen Fenja Svensson hem till mamma för att planera begravningen. Det samtalet fick väldigt bra. Underbar människa Fenja.

Torsdagen börjar med att mamma ringer och frågar om jag kan komma lite tidigare än bestämt, dom hade ringt från morfars "OTRYGGHETSBOENDE" och sagt att han ramlat och ambulansen var på väg. Kastade mig i bilen hämtade upp mamma och han precis till morfar innan han fick åka till akuten. Mamma åkte med honom och jag tog min bil.
Det blev en ganska lång väntan på provtagning och röntgen. Tack och lov var det inget. Det var bara personalen på hemmet som lämnat morfar ensam när han åt frukost och han orkade inte vänta på att dom skulle komma tillbaka så han reste sig själv och tappade balansen. (Han har biståndsbeslut på att personalen ska sitta med honom när han äter)

Under tiden vi satt på akuten fick mamma ett samtal om att morfar fått en ny lägenhet på Björksätra som är ett typ av sjukhem. Vi tackade ja på en gång.

Under helgen var Fanny här eller rättare sagt med Terese och Tobbe. Dom tillbringade helgen på Flottsbro och åkte skidor och bräda.

Lördagkvällen var Sami och jag på födelsedagsmiddag hos grannarna, mysigt gott och trevligt.

Måndagen den 20/12 flyttade morfar. Jag packade först min bil full med smågrejer och körde till nya stället. Mamma och morfar åkte färdtjänstbussen.

När vi flyttat in morfar åkte vi till OK/Q8 och hyrde en lastbil. Jag fick ju naturligtvis köra, skitkul var det. Terese kom och hjälpte till och bar dom möblerna som skulle med.

Vi fick jättefin ordning i nya lägenheten, tavlorna kom på plats och gardinerna sattes upp.
Personalen frågade om mamma och jag ville vara med på deras julbord så vi stannade kvar en stund och åt årets första julbord med morfar.

Den 22/12 fyllde Oliver 5 år, lillskiten passade på att få vattkoppor så Carro var där och passade honom. Mamma och jag åkte dit med paket och fikade.

Julafton ville mamma att vi skulle vara med henne, det blev ett litet gäng där. Sami jag Terese Tobbe Carro David Brorsan Fanny och Oliver. Första julafton utan pappa var ganska tung men ändå väldigt mysig.

Juldagen åkte Sami och jag till hans mamma och skulle fika där men vi blev även bjudna på middag. Tack för det!

Våran kära granne Sussi hjälpte oss att fixa smörgåstårtor till begravningen så på söndagen passade vi på att handla allt.

Måndagen fick mamma och jag tillgång till salen i kyrkan så vi kunde duka.

Så kom då den jobbiga tisdagen och begravningen. Sami jag Sussi och Josefin åkte till kyrkan ganska tidigt för att fixa klart tårtorna och koka kaffe.
Vi var inne i kyrkan flera gånger och tittade på kistan och blommorna. Det var så fint.

Själva begravnings gudstjänsten var så fin, prästen var helt underbar. Hon hade verkligen snappat upp så mycket om pappa. Musiken var vacker, pappa hade varit jättenöjd.

Vi fikade efteråt och prästen läste upp alla bidrag som kommit in till Cancerfonden.

Vi i familjen åkte hem till mamma efter för att äta middag där. Det var jätte skönt att även min svärmor följde med.

Jag råkade vid ett svagt ögonblick lova brorsan att jag kunde skjutsa Fanny till Örebro dagen efter för hon skulle till sin mamma och brorsan har ju varit borta från sitt företag lite nu. Han nappade direkt.

Mamma åkte med till Örebro, resan dit och hem gick bara bra. Kan förstå brorsan när han sa att det var skönt att slippa köra när han gjort det i 6 års tid.

Nyårsafton blev lugn, Terese hade Michelle och Chanell (en hund) här. Vi åt god mat och hamnade tillslut hos ett par grannar innan jag tröttnade och stupade isäng vid 2 tiden.

I söndags plockade vi ur morfars lägenhet alla tog det dom ville ha, sen var det middag hos mamma.

I dag har mamma och jag städat allt utom golven hos morfar, det tar vi när Myrorna har varit och hämtat resten.

En sak som vi i allafall har att se fram emot nu är den 30/1-2011!

Då åker mamma jag Sami & brorsan på kryssning med Birka. Mamma och jag har lyxhytt med bubbelbadkar, killarna får en vanlig hytt. Det ska bli så skönt med lite avkoppling i 22 timmar.



Nu är det bara att hålla tummarna för att 2011 blir ett bättre år!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Hoppas du har det bra.. Ni fick en fin präst vi hade henne när farmor begravdes...



Kram Susanne

2011-01-04 @ 00:31:50
URL: http://livetisusanne.blogg.se/
Postat av: Michelle the princess

SÅÅÅ när åker vi på kryssningen ??

2011-01-15 @ 15:42:54
URL: http://tessiiesk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0