1 vecka igår & 1 år imorgon

Terese blev ju inlagd på SÖS förra fredagen direkt efter utskrivningen från HS. Hon hade 150/100 i tryck och +3 i protein.

Terese ville att jag skulle stanna kvar med henne, så jag gjorde det. Första natten hade vi ett väldigt litet rum så jag fick en madrass och sova på.

Lördag morgonen var trycket 170/120 så jag fick hämta in hennes frukost till rummet.
Barnmorskorna tog trycket var 5:e minut under 1 timme, dom gav henne intravenös trycksänkande medicin.

Eftersom trycket inte ville gå ner till en början så var dom förberedda på ett snitt.

Efter mycket om och men gick trycket ner lite.

På lördag eftermiddag fick vi byta rum så jag också fick en säng.

Ctg och trycket kollades en himla massa gånger dygnet runt, det hoppade upp och ner en hel det.

På måndagen blev det en sväng ner på förlossningen men efter ett par timmar var vi tillbaka uppe på 63:an igen.

Tisdag natten var ingen höjdare när trycket var lite högre igen, kraftiga sammandragningar och Ella's hjärtljud var lite låga, det blev ett väldigt spring på personalen hela natten för kontroller.

På morgonen gjordes ett nytt ctg och undersökning, där och då bestämdes det att Terese skulle sättas igång.

Packa allt igen och promenera ner igen till förlossningen.

Där kom förlossnings läkaren och gjorde ultraljud och såg att flödet i navelsträngen inte var så bra och att hjärtljuden fortfarande var lite låga och sjönk lite till vid sammandragningarna.

Läkaren talade om för Terese att Ella nog inte skulle orka en vaginal förlossning och att det var bättre att göra ett akutsnitt om ca 30 minuter.

Terese förbereddes med ryggbedövning, jag fick sätta på mig operations kläder, Dennis väntade inne i barnrummet. Terese var jätteduktig fast hon självklart var livrädd!

Klockan 12.40 föddes mitt första barnbarn Ella!!!!

Allt var jättebra med henne, apgar poängen blev 9 10 10!

Dom fick ligga kvar på SÖS till lördagen.

Terese fick en tidig födelsedags present!

Imorgon är det ett helt år sedan min älskade pappa gick bort, tiden har gått så fort <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0