Veckan började inte bra.........

Nya Beck igår kväll var riktigt bra, älskar Beck filmerna.

Natten i natt var inte så lysande, jag sov ca 2 1/2 timma, resten av natten har jag kallsvettats och haft en fruktansvärd värk. Jag gick upp med resten av familjen imorse eftersom jag redan var vaken. Har mått piss hela dagen, kallsvettas fortfarande och värken är värre just nu.

Lagade i allafall en jättegod köttfärs limpa som mamma hittat receptet på i DN.

Köttfärslimpa med ugnsbakad potatis

Portioner: 4
Tid: 25 min + 35 min i ugn

Ingredienser:
500 g nötfärs
2 ägg
2 skivor vitt bröd
1/2 dl matlagningsgrädde
1/2 dl tomatpuré
1/2 lök
1 morot
10 urkärnade kalamataoliver
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
½ dl riven parmesanost
Ugnsbakad potatis:
800 g fast potatis
2 msk olivolja
1 tsk salt

/content/1/c6/87/67/50/kottfarslimpa153.jpg
  Foto: Ulrika Pousette
 
 
  1. Sätt ugnen på 200°.

2. Smula brödskivorna och blanda med grädde, låt stå en stund så att brödet blir genomfuktat. Vispa ihop ägg och tomatpuré, häll ner i färsen.

3. Skala lök och morot och riv dem grovt. Hacka oliverna. Blanda ner dem, brödblandningen,

pressad vitlök, salt och peppar i färsen.
4. Forma en limpa och lägg den i ugnslångpanna. Platta till och strö över parmesanost.

5. Skala och tärna potatisen. Lägg potatisen vid sidan om limpan. Strö över salt och ringla över olja, blanda om och stek mitt i ugnen 30-35 min.

6. Ta ut köttfärslimpan när den är genomstekt. Stick med en gaffel och se om köttsaften
är klar. Servera gärna med sallad eller kokta ärter.

Energi/portion: 544 kcal, 22 g fett, 36 g protein, 43 g kolhydrater 

Kan verkligen rekommenderas.

Nu ska jag bara ta det lugnt resten av kvällen och hålla tummarna för att jag mår bättre i morgon.

 


Kommentarer
Postat av: Ylva

Känns det bättre idag?

2009-02-03 @ 09:14:01
URL: http://wingren.blogg.se/
Postat av: julia

Verkar vara ett helgalet gott recept =)

Ha en bra kväll!

2009-02-05 @ 22:41:13
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0