För 18 år sedan var jag inlagd på Huddinge Sjukhus

Som rubriken säger så var jag inlagd på Huddinge Sjukhus för 18 år sedan. Jag var hos barnmorskan på eftermiddagen en måndag, hon konstaterade att jag hade högt blodtryck 160/110 och så fanns det äggvita i urinen.

Det blev till att åka in till HS där blev jag stoppad i en säng, jag fick inte lämna avdelningen inte läsa bara gå till toaletten. Läkarna sa att jag kunde få tillbringa resten av graviditeten hos dom. Jippi eller inte.

Jag var i vecka 30+?, efter ett par dagar höll jag på att bli galen så jag "rymde"  till terapin och köpte ett broderi så jag hade något att göra.

Jag var ner på ett ultraljud där dom uppskattade vikten på barnet till ca 1200 gr, vilket betydde att det var tillväxthämmat.  Borde ha varit mellan 1400-1600 gr för den tiden.

På torsdagkvällen så låg min sänggranne och jag och kollade på Lagt kort ligger på tv när jag känner att jag har "mensvärk", grannen ringde på larmet och personalen kom och tog ett ctg som visade att jag hade värkar.

Fick en bricanyl spruta och började skaka som fan, blev skickad ner till förlossningen, barnmorskan som blev "min" satte en ny ctg som inte visade några värkar. Efter mycket om och men så flyttade jag ner den lite och då kom det massor med folk springande, dom slet av mig trosorna och satte kateter frågade om jag var allergisk, när jag ätit senast.

Jag lyckades få dom att ringa till pappan så han kunde komma in till HS.

Dom skickade iväg mig på ett akut kejsarsnitt för att hjärtljuden hade försvunnit ett par gånger.

Klockan 23.49 den 15/3-1990 föddes en liten tjej på 1210 gr 40 cm lång, i vecka 31+0.

Jag vaknade på uppvaket med en polaroidbild på en liten "kyckling". Efter ett tag fick jag åka förbi neonatalavdelningen och titta på henne.

Sen började en resa på 5 veckor med dagliga resor till HS, pumpade mjölk hade frysen full hemma och på sjukhuset.

Caroline som hon döptes till behövde ingen hjälp utan var kvar för att växa och sondmatas för hon fixade inte det själv från början.

När hon blev utskriven från sjukhuset vägde hon exakt 2 kilo.

Nu blir hon som sagt 18 år på lördag, jag tycker att det känns som det bara har gått några år sen hon föddes.


Ha en bra dag!!!!!
 


Kommentarer
Postat av: Ylva

Hon kanske såg ut som en kyckling när hon föddes med jag kommer ihåg att hon liknade en groda på ultraljudet!

2008-03-13 @ 12:14:08
URL: http://[email protected]
Postat av: carro

haha tack mamma :D
älskar dig

2008-03-13 @ 15:04:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0